Funkční, chytrý a hrdý svět

Střípky úžasné Báry
Foto: Pixabay

Jsou slovní spojení, která používáme a moc nad nimi nepřemýšlíme. Ve světě agresivních reklamních spotů je to vlastně návod na spokojený život. Protože když některé přívlastky přilepíte k podstatným jménům tak pevně, že se jich už nezbavíte, začne to lidi nahlodávat. Maminka je alergická na funkční prádlo a chytré technologie.

Já mám pifku na všechny hrdé partnery. Zvláště teď, v době olympiády, kdy začnou všichni neúspěšní sportovci veřejně prohlašovat, že si stejně chtěli hlavně užít atmosféru.

Nic proti užívání, pokud jsou na dovolené, kterou si zaplatili. Ale možná mám mylnou představu o reprezentaci země já a celá olympiáda je v duchu Coubertinovského hesla už dávno podnikem ryze nesportovním. Pokud je důležité zúčastnit se, užít si a ne-vyhrát, proč se pořád rozdávají medaile? Pokud olympijskou pochodeň nese s širokým úsměvem vycvičený zabiják, jakou morální hodnotu tyto hry mají? Já bych byla hrdá na každého sponzora, který by tu svou hrdost odvolal. A to přese všechno našim sportovcům stále fandím. Dokud bojují. Dokud nelžou.

Jiné přívlastky nás z roviny morální, etické a politické posouvají až k existencialismu. Jak říká maminka, žila jsem spokojeně, dokud jsem nezjistila, že moje prádlo je nefunkční.

Protože pokud je něco označeno jako prádlo funkční, tak ostatní výrobky musí z logiky věci funkci postrádat. Co si s takovým zjištěním počít na konci života?

Také jsem léta žila v mylné představě, že každé prádlo plní funkci hygienickou, ochrannou, zahřívací nebo okrasnou. I to nejtitěrnější prádélko přišlo na svět se vzrušující funkcí. Pokud nemáte partnera s dysfunkcí. V tom případě bude lepší se rychle přesunout k jinému, hrdějšímu sponzorovi.

Stejné trable přinesly i chytré technologie, které z předchozí generace moderních technologií udělaly rázem totální hlupáky. Pokud nemáte na zápěstí chytré hodinky nebo nesurfujete díky chytré síti, co to o vás vypovídá? V první řadě asi to, že jsme z reklam už naprosto zblbnutí. Což znamená, že reklama splnila funkci emotivní (působí na emoce příjemce), konativní (snaží se příjemce přímo ovlivnit a vyvolat v něm požadované reakce), referenční (snaží se dosavadní znalosti adresáta změnit) i metajazykovou. Nejlepší zprávou je, že si z toho ještě pořád dokážeme dělat legraci.

Nevím, jestli je můj dnešní blog chytrý nebo funkční. Já jsem si jeho psaní každopádně užila. Pokud byste někdo měli zájem stát se mým hrdým partnerem, pojď mi hop!

Vaše Bára!

Zdroj: redakce – Bára Janečková

Další články z této rubriky

Nothing Found

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*