Prodloužená záruka? Ne vždy je tak výhodná, jak se tváří

Prodloužená záruka? Ne vždy je tak výhodná, jak se tváří
Foto: Freepik

Určitě už jste se s tím setkali. Kupujete si nový spotřebič a prodavač vám nabídne prodlouženou záruku. Co to v praxi znamená? A je to opravdu tak výhodné, jak to na první pohled vypadá?

Jak dlouhá je běžná záruka?

Před pár lety se to, jak dlouho má trvat povinná záruka na spotřební zboží, měnilo, a tak není od věci si připomenout, co v České republice platí. Délku záruky i možnosti reklamace udává občanský zákoník (§ 2085 odst. 1, § 2161, § 2163, § 2165 a § 2167 zákona č. 89/2012 Sb.) a je závazný při prodeji fyzickým nepodnikajícím osobám. Prodej mezi podnikatelskými subjekty spadá pod obchodní zákoník a v tomto případě záleží, jaké podmínky si spolu obě strany domluví.

Záruka na spotřební zboží je dána zákonem a trvá 24 měsíců. V praxi to samozřejmě neznamená, že po necelých dvou letech můžete jít reklamovat nefunkční žárovku nebo prošlapané boty. Vždy se bere v potaz to, že záruka se nevztahuje na běžné opotřebení. Takže když u žárovky vyčerpáte deklarovaný počet hodin svitu nebo budete denně nosit boty na dlouhé procházky a prošlapete je, záruku uplatnit nemůžete. Můžete ale počítat s tím, že když si pořídíte novou lednici a ta vám přestane po 23 měsících používání fungovat (ne vaší vinou), v rámci záruční doby vám ji musí prodejce buď opravit, vyměnit, nebo vrátit peníze.

Prodloužená záruka

Jako na potvoru se řada větších a dražších spotřebičů rozbije pár dní, týdnů nebo měsíců po skončení zákonné záruční doby. Prodejci jsou si toho vědomi, a tak už před lety přišli s nabídkou prodloužené záruky, obvykle o další rok až pět let.

Většinou se ale nejedná o záruku jako takovou, nýbrž pojištění, v odborné terminologii „pojištění prodloužené záruky“. To uzavře prodejce s pojišťovnou a ve chvíli, kdy se vám spotřebič rozbije a potvrdí se, že se jedná o výrobní závadu spadající do „reklamovatelných“, rozjede se kolečko pojistného plnění.

Zákazníkovi je ve finále jedno, zda prodlouženou záruku řeší přímo prodejce nebo pojišťovna, pozor je ale potřeba si dát na pojistné podmínky. Řada prodejců v nich totiž uvádí, že v případě tzv. prodloužené záruky se plnění krátí o procenta z užívání. Jde vlastně o opotřebení zboží a nezřídka se jeho cena každý měsíc od koupě snižuje o 1 %.

Jak to vypadá v praxi? Koupíte si lednici za 20 000 Kč a k ní si za 3000 Kč dokoupíte prodlouženou záruku na 3 roky. Po 4 letech od koupě se lednice porouchá, tedy po 48 měsících. Prodejce uzná reklamaci jako oprávněnou a rozjede zmíněné kolečko pojistného plnění. Jestli očekáváte, že vám bude vrácena částka 20 000 Kč, jste na omylu. Prodejce z původní ceny odečte amortizaci ve výši 1 % z ceny za každý měsíc používání (tedy 48 %) a vrátí vám pouze rozdíl. V tomto případě je to 10 400 Kč. Pokud od sumy odečtete i náklady na prodlouženou záruku ve výši 3000 Kč, dostanete zpět jako kompenzaci 7 400 Kč.

Není to zákonitě špatně, většina z nás je v tu chvíli ráda, že má alespoň malou kompenzaci, na druhou stranu jen málokdo čte detailně obchodní podmínky, a tak čeká trochu jinou realitu.

Existuje i výhodnější řešení pro kuchyňské spotřebiče

Ve chvíli, kdy prodlouženou záruku řeší prodejce přes pojišťovnu, je nabíledni podívat se přímo na nabídky pojišťoven. Možná jste to nevěděli, ale součástí pojištění domácnosti bývá obvykle pojištěná i kuchyňská linka a v ní vestavné spotřebiče, některé pojišťovny nabízejí i prodlouženou záruku. Než si půjdete koupit nový spotřebič, podívejte se do své pojistné smlouvy, dost možná zjistíte, že připlácet si za prodlouženou záruku v obchodě by bylo jen zbytečné vyhazování peněz.

Zdroj: redakce – Petra Matějková (autorské dílo)

Další články z této rubriky

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*