V posledních letech se v módním průmyslu velice často setkáváme se zvětšováním velikosti, respektive velikosti zůstávají stále stejné, ale rozměry daných kousků se postupně zvětšují. Tudíž se vy jako zákazník vejdete do stejné velikosti, nebo i do menší i když jste fyzicky přibrali. Tomuto jevu se říká velikostní inflace a má to hned několik důvodů.
Psychologie
Prvním a asi nejdůležitějším důvodem této velikostní inflace je psychologické působení na zákazníky. Pokud se zákazník vejde stále do stejné velikosti, nebo dokonce i do menší a to i pokud fyzicky přibral, bude se cítit lépe a sebevědoměji. Takoví zákazníci údajně více nakupují a to i dražší kousky. Zákazníci, kteří si jsou vědomi svých tělesných nedostatků, právě naopak na sobě šetří. Velikostní inflace má ale i stinné stránky. Jednou z nich je větší frustrace zákazníků při online nakupování.
Historie
Pokud se podíváme na srovnatelné velikosti před sto lety, rozměry byly tehdy několikanásobně menší. Například, pokud máte v současné době velikost L, když byste se vydali na nákupy v roce 1920, museli byste sáhnout po velikosti 2XL a větší.
S tímto zvětšováním značky začaly asi již na samém úsvitu průmyslové výroby oblečení a nebo na začátku 20 století.
Zvětšování populace
Dalším důvodem k velikostní inflaci může být také celkové zvětšování populace. Lidé jsou dnes vyšší a celkově mohutnější než v minulosti, to je způsobeno několika faktory a to zejména lepšími životními podmínkami.
Důvody uvnitř značek
Dalším neméně důležitým faktorem může být také špatná komunikace a nedostatečné dodržování standardů, která ale vede spíše k rozrůzněnosti. My jako zákazníci tento problém můžeme pozorovat třeba na tom, že v rámci stejné značky nám sedí různé velikosti kalhot nebo například šatů. Některé značky pak můžou oblečení zvětšovat rychleji než jiné a to proto aby získali konkurenční výhodu.
Zdroje: Adam Beran, autorský text, https://www.bbc.com/news/business-66933363, https://fashionlawjournal.com/the-psychological-effects-of-fashion-on-body-image-and-self-esteem/, https://news.illinoisstate.edu/, https://psycnet.apa.org/home, https://www.kupi.cz/magazin/clanek/27561
Buďte první kdo přidá komentář