Paní Ludmila (73) je aktivní seniorka, která se ani přes svůj věk nevzdala nezávislého života. Po smrti manžela zůstala bydlet sama ve velkém rodinném domě se zahradou, o který se stará, jak jen jí síly dovolí.
Pěstuje vlastní zeleninu a na větší úklid jí jezdí pomáhat děti. Životní zkušenosti ji naučily být obezřetnou, zvláště když slyšela od přátel tolik příběhů o lidech, kteří naletěli podvodníkům, tzv. šmejdům. I přes svou opatrnost se však i ona stala obětí.
Když zazvoní telefon
Obec, kde paní Ludmila žije, vydala zákaz podomního prodeje a na příjezdech do obce umístila tabule s tímto zákazem. To starší obyvatele jako paní Ludmilu uklidňovalo, protože podvodníci se zaměřují hlavně na seniory, kteří bývají důvěřiví a zranitelní.
Přestože paní Ludmilu rodina často varovala, aby na žádné neznámé prodejce nereagovala, jednoho dne jí zazvonil telefon a ona se rozhodla hovor přijmout. Představil se jí pan K., který tvrdil, že volá ze společnosti E-ON a tvrdil, že paní Ludmile brzy končí smlouva na elektřinu. Paní Ludmile proběhlo hlavou, že to tak opravdu je, a proto souhlasila, aby ji navštívil a situaci s ní prodiskutoval.
Návštěva za dveřmi
Během deseti minut, které zbývaly do příchodu návštěvy, paní Ludmila dohledávala smlouvu na elektřinu. Když pan K. dorazil, paní Ludmila ho pozvala dál a nabídla mu kávu. Choval se příjemně a Ludmila měla pocit, že vše probíhá v pořádku. Nechala se přesvědčit, že se jedná o běžnou formu obnovení smlouvy, a i když věděla, že nemá nikdy nic podepisovat ihned a dokumenty raději nechat zkontrolovat rodinou, přesto dokument podepsala.
Po odchodu pana K. ji však přepadly pochybnosti. Když smlouvu znovu prostudovala, zjistila, že místo se společností E-ON uzavřela smlouvu s jinou, zcela neznámou společností. V tu chvíli pocítila velkou nejistotu a rozhodla se zavolat vnučce.
Řešení vzniklé situace
Vnučka přijela, pročetla si smlouvu a zkusila zpětně zavolat na číslo, ze kterého pan K. volal paní Ludmile. Číslo ale bylo nedostupné. Vnučka se nakonec rozhodla kontaktovat společnost, se kterou měla paní Ludmila smlouvu podepsat.
Po přepojení na operátora zjistily, že smlouvy s touto společností lze uzavírat pouze na pobočkách nebo elektronicky a pan K. tedy není jejich zaměstnanec. Operátor také uvedl, že společnost eviduje více případů, kdy si stěžovali zákazníci, kteří uzavřeli smlouvu přes podobné zprostředkovatele. Naštěstí zatím smlouva nebyla zaevidována, a tak operátor doporučil, aby paní Ludmila zaslala e-mail s kopií smlouvy a žádostí o její zneplatnění. A tím bude vše vyřešeno.
Paní Ludmila byla informovaná a ostražitá seniorka, kterou i tak šmejdi dokázali svou taktikou zmást a přesvědčit k podpisu. Naštěstí paní Ludmila řešila vše včas.
Zdroje: Autorský text – Adam Beran, Adéla Tridlová, asenior.cz, rozhovor s paní Ludmilou
Buďte první kdo přidá komentář