Nejistá finanční situace, vyšší náklady na život i dražší energie. To jsou okolnosti, které Čechy celkem logicky vedou ke snaze šetřit. Pokud ale jde o pomoc druhým, lidé se naštěstí do kapsy sáhnout nebojí. Portál Darujme.cz za rok 2022 hlásí rekordní vybranou částku 765 milionů korun, přes portál Donio pak Češi za rok 2022 přispěli finančními dary ve výši více než 272 milionů korun. Ne všechny dobré skutky ale nutně musí nosit cenovku. Projekt Neviditelní v rámci akce „Týden pro Neviditelné“ proto veřejnost vyzývá k osobní pomoci a pozornosti ke všem, kteří dennodenně musí obstát v náročných životních výzvách. Ať už jde o společnou procházku, pozvánku na kávu či pohlídání dětí, obzvláště v předvánočním čase Neviditelní jistě tyto dobré skutky ocení.
Týden pro Neviditelné
Cílem akce je od 20. do 26. listopadu nabídnout pomocnou ruku všem Neviditelným. Lidem, kteří mohou žít v našem sousedství, rodině, lidem, kteří musí každý den řešit nejrůznější životní trable a nástrahy. Výchova dětí bez partnera, dlouhodobé finanční potíže, osamělost, péče o nemohoucího příbuzného, minimum času pro sebe sama. To chce pořádnou dávku energie a odhodlání, kterému ale často okolí věnuje jen minimální pozornost. Přitom taková pomoc od ostatních může spočívat v maličkosti, která vůbec nic nestojí. Společný výlet, kulturní zážitek, pozvánka na kávu, pomoc při úklidu nebo pohlídání ratolestí. I to může být pro osamělé rodiče, seniory, neformálně pečující obrovskou pomocí. O dobré skutky, realizované v rámci Týdne pro Neviditelné, se lidé mohou podělit na FB stránce projektu Neviditelní.
„Naplněné finanční sbírky i další úspěšné dobročinné projekty jsou důkazem toho, že pokud jde o pomoc druhým, lidé v České republice se skutečně umí semknout a být tu pro ostatní. Ne vždy je ale třeba darovat jen peníze či hmotné dary. Také proto jsme se rozhodli spustit výzvu, která má podpořit právě osobní angažovanost a pomoc v rámci komunity i vlastní rodiny,” uvádí Jana Pikardová, manažerka projektu Neviditelní.
„Vánoce, alespoň tak jak je vídáme například v televizních reklamách, by měly být především o pohodě, radosti a společně strávených chvílích. Těmto radostným momentům ale často předchází adventní shon, který obzvláště pro rodiny v nepříznivé životní situaci už tolik radostný a pohodový být nemusí.
Maminka, která na nákupy dárků i veškeré zařizování zůstala sama, senioři, kteří čekají na návštěvy svých příbuzných, i oni obzvláště v tomto období ocení pozornost, kterou jim může dát někdo, kdo je mnohem blíž, než se zdá,” upozorňuje psycholožka Kateřina Brikciová.
To ostatně potvrzuje i zástupce jednoho z partnerů projektu Neviditelní – nezisková organizace ŽIVOT90, která provozuje bezplatnou linku důvěry Senior telefon. „Předvánoční čas je pro nejstarší generaci náročným obdobím, obzvláště pak pro ty, kteří již nemají rodinu nebo jejich blízcí žijí daleko. Na naši bezplatnou linku Senior telefon 800 157 157, určenou právě pro seniory, se v tomto období stále častěji obracejí lidé, kteří se cítí osaměle. Leckdy se jim zdá, že na ně nikdo z blízkých nemá čas. Zkuste namísto obligátního posílání textových zpráv s přáním klidných svátků tentokrát naplánovat společné setkání. Takový čas vám, ani jim totiž nikdo nevezme a věřte, že je pro seniory mnohem cennější než všechny dárky, které by našli pod stromečkem. Můžete se také přihlásit do našeho dobrovolnického programu, kde vás propojíme se seniorem, který má zájem o pravidelné návštěvy, telefonáty nebo dopisování, ” říká Judita Matyášová, PR manažerka ŽIVOT90.
Více informací o Týdnu pro Neviditelné i konkrétní tipy, jak se zapojit, naleznete na www.neviditelni.org.
Více informací o organizaci ŽIVOT90 naleznete na zivot90.cz.
O projektu Neviditelní
Projekt vznikl v roce 2020 s cílem upozornit veřejnost na důležité celospolečenské téma a zlepšit životní podmínky Neviditelných. Od vyčíslování a popisování specifických problémů Neviditelných, které je podloženo rozsáhlou analytickou studií, se postupně posouvá blíže přímé a konkrétní pomoci ohroženým skupinám. Do té se zapojují především odborníci z více než 10 neziskových organizací, kteří jsou součástí projektu. Pro každou skupinu odborníci navíc připravili sady doporučení, která pomohou k vystoupení z bludného kruhu neviditelnosti. Radí, jak mohou sami Neviditelní zlepšit svou situaci, co mohou udělat firmy jako zaměstnavatelé a jak by se měl změnit systém veřejné pomoci. Neviditelní jsou společným projektem společnosti Provident Financial, Spotřebitelského fóra a Centra ekonomických a tržních analýz CETA. Hloubkové rozhovory se zástupci Neviditelných prováděla společnost Confess. Podrobné informace najdete na www.neviditelni.org.
Zdroj: Radka Rokosová, Jana Pikardová, Kateřina Brikciová, Judita Matyášová, zivot90.cz, neviditelni.org, foto: Radka Rokosová
Buďte první kdo přidá komentář