Tentokrát si společně proklepneme vaše znalosti rodného jazyka. Pojďme si zavzpomínat, patřili jste spíše mezi vládce zadních lavic, nebo vládce diktátů a slohových prací? To se dnes jistě ukáže!
Testové otázky
Test obsahuje 10 otázek. U každé z nich jsou uvedeny dvě až čtyři odpovědi, z nichž pouze jedna je správná. Vyhodnocení naleznete na konci testu. Připraveni? Tak směle na otázky, ať otestujete svoje znalosti.
1. Zahřívací otázka – co je chybně v následující větě? „Byly byjsme rádi.“
a) Věta je napsána správně.
b) Je zde hrubka ve slově „byly“, špatný tvar slova „bychom“. Správně bude: „Byli bychom rádi.“
c) Je zde hrubka ve slově „byly“ a špatný tvar slova „bychom“. Správně tedy bude: „Byli by jsme rádi.“
d) Chybně je pouze hrubka ve slově „byly“. Správně bude: „Byli byjsme rádi.“
2. Který z uvedených tvarů je správný?
a) pernamentka
b) permanentka
3. Co doplníte do této věty? _ se líbí tento pořad.
a) mně
b) mě
4. Můj otec velmi rád t_puje sportovní zápasy. Je ten t_p člověka, kterého to baví. Dokážete správně odpovědět i zde?
a) Můj otec velmi rád tipuje sportovní zápasy. Je ten tip člověka, kterého to baví.
b) Můj otec velmi rád typuje sportovní zápasy. Je ten typ člověka, kterého to baví.
c) Můj otec velmi rád typuje sportovní zápasy. Je ten tip člověka, kterého to baví.
d) Můj otec velmi rád tipuje sportovní zápasy. Je ten typ člověka, kterého to baví.
5. A teď naše oblíbené! Který tvar je správně?
a) výjimka
b) vyjímka
c) Lze použít oba tvary.
6. Děti vzal_ pastelky a obraz krásně _pestřil_. Jak je věta napsána správně?
a) Děti vzali pastelky a obraz krásně zpestřili.
b) Děti vzaly pastelky a obraz krásně spestřili.
c) Děti vzaly pastelky a obraz krásně zpestřily.
d) Děti vzaly pastelky a obraz krásně spestřili.
7. V čem se liší nářečí od spisovné mluvy?
a) Ve formě tvarové i hláskové.
b) Pouze ve formě tvarové.
c) Ani v jedné z těchto forem.
8. Pro jakou oblast je typické nářečí uvedených příkladů? „Viděl jsem pochodovat vojáci.“, „To je bratrovo žena Anička.“, nebo „To je kluk Vlasákojc.“
a) Ostravsko
b) Havlíčkobrodsko
c) Brněnsko
d) Plzeňsko
9. Co výrazně ovlivnilo vznik a rozvoj brněnského „hantecu“?
a) Potřeba odlišit se od Prahy.
b) Cílený rozvoj hantecu tehdejším vedením města.
c) Časté stěhování a cestováni mezi Brnem a Vídní.
d) Ani jedno z uvedených.
10. Co znamená archaismus „škamna“?
a) Školní kamna.
b) Dřívější označení pro slovník.
c) Pánský oblek.
d) Školní lavice.
Zkontrolujte si své odpovědi
Správné výsledky jsou následující:
1. b)
2. b)
3. a)
4. d)
5. a)
6. c)
7. a)
8. d)
9. c)
10. d)
Gratulujeme, máte to za sebou. Tento kvíz rozhodně nebyl nejjednodušší a pokud jste zvládli alespoň 6 či 7 odpovědí určit správně, pak jste odvedli opravdu dobrou práci.
Jak jste v testu dopadli? Diskutujte v komentářích
Zdroje: Adam Beran, autorský text,
https://www.pravopisne.cz/vyjimky/,
https://hradec.rozhlas.cz/mluvime-spravne-co-je-charakteristicke-pro-zapadocechy-7753776,
https://www.idnes.cz/brno/zpravy/brnensky-hantec-vznikl-z-videnskeho-nareci-rika-rakousky-bohemista-newerkla.A100106_1313962_brno_dmk,
https://www.mojecestina.cz/article/2011012504-archaismy
Buďte první kdo přidá komentář