Máslo: Stane se symbolem luxusu nebo jde o zbytečnou paniku

Foto: Freepik.com

Když se v médiích objevují zprávy o zvyšování cen másla, zdá se, že celé Česko propadne zvláštnímu druhu šílenství. Regály se vyprazdňují rychlostí světla, diskusní fóra překypují radami, jak máslo správně zmrazit, a ceny se stávají předmětem vášnivých debat u rodinného stolu.

Lidé žijící na venkově organizují nájezdy do blízkých supermarketů na nákup másla v akci. Strategii nákupu mají už nacvičenou. Podobné nájezdy se v minulosti dělaly třeba na mouku, droždí a toaletní papír. Dlouho se na žebříčku nejsledovanějších potravin držela vejce, ale letos je bezkonkurenčně poráží máslo.

Ale co stojí za tímto fenoménem a proč zrovna máslo vyvolává takové emoce?

Máslo jako národní poklad

V České republice má máslo specifické postavení. Je symbolem domácí pohody, tradiční kuchyně a nepostradatelnou složkou vánočního cukroví. Pamatujete na ty časy, kdy vám babička s láskou mazala čerstvý chléb silnou vrstvou másla? V kombinaci s domácí marmeládou to byla oblíbená svačina několika generací dětí. Možná proto je máslo v našem podvědomí spojeno s pohodou a laskavou péčí. Jakmile jeho cena narůstá, máme pocit, že se něco zásadního mění. K horšímu.

Foto: Unsplash.com

Sociální sítě jsou ideálním nástrojem pro šíření paniky

Když máslo překoná magickou hranici 60 Kč za kostku, internet vybuchne. Záběry prázdných regálů v supermarketech střídají ty s nejdrastičtějšími cenovkami, kterým se ani nechce věřit. 125 korun? Ale co je vlastně zdrojem této paniky?

Ceny másla se mění v reakci na globální trh, od vývoje produkce mléka až po rostoucí poptávku. EU dlouhodobě snižuje výrobu másla a raději vyrábí výdělečnější sýry. Spotřeba másla klesá a mladí lidé dávají přednost zdravějším alternativám.

Podivnosti lidského chování

Lidé často reagují na zprávy o nedostatku nebo zdražení iracionálním způsobem – nakupují do zásoby. To však problém neřeší, ale spíše zhoršuje. Máslo se ve velkém hrne do mrazáku. Influenceři s výsměchem předvádějí na kamery, že oni na ceny másla vyzráli a dělají si máslo doma ze smetany. Za pět minut je hotovo!

Zbývá si položit otázku: skutečně někdo musí nakupovat dvacet kostek másla najednou? K čemu? Vánoční cukroví si polovina domácností kupuje hotové, kde už jsou děti odrostlé, tak se spíše hodí jen jako dekorace na stůl. Ani návštěvy nevyžadují plný stůl sladkého a ruku na srdce, kdo někdy v lednu nevyhodil pěknou porci cukroví třeba slepicím nebo do popelnice?

Krajíc chleba s máslem dnes není ani oblíbenou dětskou svačinkou, v kuchyni se vesměs k vaření používá rostlinný olej, na venkově má pořád své pevné místo sádlo (také zdražuje, ale nikdo to neřeší). Takže kolik másla potřebuje jedna domácnost, kde jsou dva nebo tři lidé na měsíc? Kostku? Dvě? Tři?

Foto: Unsplash.com

Skutečný luxus másla

Možná je čas přehodnotit, proč máslo vnímáme jako něco nepostradatelného. Na světě jsou národy, které si vystačí bez něj, a jejich kuchyně rozhodně není ochuzená. Snad tedy příště, až ceny opět vzrostou, oprášíme babiččiny recepty na „levné pečení“.

Máslo zůstane více než potravinou. Je to náš symbol hojnosti. Ale nebylo by na čase brát ho méně vážně? Nad zlato je přece sůl, o másle není v lidovém moudru ani slovo!

Foto: Unsplash.com

Máte podobnou zkušenost? Diskutujte v komentářích

Zdroje: Autorský text – Adam Beran

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*