Je právě 14:46 a já uspávám půlroční dceru. Z ničeho nic mi volá neznámé číslo a já se rozhoduji, zda hovor vzít, protože pravděpodobně dceru probudí. Je to důležité? Nakonec hovor přijímám. Na druhé straně se ozve paní bankéřka z Fio banky, že mi žádost o úvěr ve výši 250 tisíc Kč schválila. Prolétlo mi hlavou, že to bude omyl, jenže ona zná moje celé jméno i telefon. To asi není omyl. Řekla jsem jí, že jsem o žádný úvěr nežádala. Tím začalo kolečko, z kterého se mi velmi rychle roztřepala kolena.
Paní bankéřka mi sdělila, že je z Chomutova a že jsem byla včera na pobočce s občanským průkazem a zažádala o úvěr. Oponovala jsem, že Chomutov mám přes půlku České republiky. Paní bankéřka ihned odvětila, že jsem řekla, že jsem se právě přestěhovala, takže to jí divné nepřipadalo. Nechala mě zkontrolovat, že můj doklad mám u sebe a potvrdila, že pravděpodobně si někdo vytiskl kopii na 3D tiskárně s pozměněnou fotografií, protože fotografie odpovídala. Následně mi vysvětlila, že na tento typ podvodu mají postupy. Mám uvést domovskou banku, která tuto situaci bude urgentně řešit – zavolají mi do pěti minut. Chtěla jsem zavolat manželovi, ale nestihla jsem to, ihned volal zaměstnanec Komerční banky z technického oddělení. Na úvod jsem mu měla celou situaci popsat. Dále zkontroloval kontaktní údaje v systému, e-mail souhlasil. U telefonu měl ale záznam dvou čísel – to, na které mi právě volal a druhé, které mi vůbec nic neříkalo. Zaměstnanec zjistil, že bylo přidáno před deseti dny v Mostě. V tu chvíli jsem měla černo před očima a děkovala paní bankéřce z Fio banky, že mě před vyplacením úvěru ještě raději zavolala a celou situaci si ověřila.
Duální identita od ČNB
Zaměstnanec Komerční banky mi řekl, že mě přepojí na kolegyni Kateřinu Zimovou, která druhé telefonní číslo vymaže a situaci se mnou bude řešit dál. Paní Zimová chtěla opět celou situaci popsat. Následně vymazala druhé telefonní číslo a ověřila, že nikdo si zatím na můj občanský průkaz žádný úvěr nevzal. Vysvětlila mi, že půjdu na policii, kde mi dají předpis na vydání nového průkazu, který dostanu zdarma, jinak se za vydání platí. Dál mi ale předávala spoustu informací. Vybavuji si například to, že u mého účtu svítí červený puntík, což znamená, že se na něm řeší nějaký problém. Paní Zimová ho ale skryla, protože podezřelý z padělání občanského průkazu může prý být kdokoli z banky. Kdyby se dozvěděl, že se na mém účtu něco řeší, mohl by zahladit stopy. Chtěla také vědět, kde všude jsem dávala kopii průkazu, zda ho nemám uložený v počítači, že podezřelý může být i finanční poradce a chtěla znát jeho jméno. Dále mi vysvětlila, že jsem vázána mlčenlivostí vůči třetím stranám až do výslechu na policii a třetí strana je i moje rodina. Bohužel ode mě zjistila, u jakých bank mám účty a kolik na nich mám uloženo. U každého účtu chtěla znát poslední transakci, a od této transakce nastavila na účty sledování. Navrhla dvě možnosti – buď mi účty zmrazí na půl roku až sedm let nebo mi vytvoří duální identitu u ČNB.
Hovor trval už 45 minut, doma jsem měla všechny tři děti, protože právě měly podzimní prázdniny. V průběhu hovoru jsem tedy musela řešit i záležitosti okolo dětí. Chtěla jsem ale již vědět, kdy mám zajít na tu policii. Mezitím mi paní Zimová zaslala e-mail, zeptala se, zda mi nespadl do spamu. Vysvětlila, že kdyby spadl do spamu, mám napadený i počítač. Neměla jsem čas si ho ani přečíst, protože mi začala diktovat stránku, kterou si mám zadat do počítače, protože na počítači se bude lépe zobrazovat. Na počítači se však ukázalo, že stránka je zakázaná. Paní Zimová mě tedy vyzvala, abych to zkusila na mobilu. Na něm již stránka fungovala. Nejprve se objevil jednoduchý početní úkol, po jeho vypočítání jsem zadala heslo, které mi nadiktovala. To jsem si měla ihned změnit. V jednoduché aplikaci nazvané „Rezervní účet“ jsem viděla svoje jméno jako majitele účtu, Kateřinu Zimovou včetně fotografie jako „Váš manažer“, aktuální zůstatek, který paní Zimová vypočítala zaokrouhlením částek na desítky dle toho, co jsem odhadla jako zůstatek na účtech. Objevila se tam ještě částka 23 550 Kč označená jako kompenzace. Paní Zimová mi vysvětlila, že to je kompenzace za můj vynaložený čas. Dále bylo možné v aplikaci i chatovat.
Hovor od NÚKIB
Paní Zimová mi vysvětlila, že dostanu garanta u každé banky a všechny peníze se tam postupně převedou. Abych měla v celý postup důvěru, dá můj kontakt zaměstnanci z NÚKIB, který se do řešení také zapojuje. Během dvou minut mi volal Mgr. Luboš Fendrych, který chtěl, abych si zadala do vyhledávání jeho jméno u Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost a účet přepnula do angličtiny. Pak se opravdu zobrazilo telefonní číslo, z kterého mi volal. Pan Fendrych byl spokojený a sdělil mi, že když jsem z jižní Moravy, tak se spolu uvidíme při výslechu a hovor jsme ukončili.
Převod peněz
Ihned mi znovu volala paní Zimová, která chtěla začít převádět peníze. Já jsem ale mezitím stihla zadat do vyhledávání telefonní číslo pana Fendrycha a objevila jsem velmi negativní hodnocení z posledních dvou měsíců. Zeptala jsem se, jakým způsobem se budou peníze převádět. Paní Zimová mi vysvětlila, že peníze budu převádět já, s čímž jsem rozhodně nesouhlasila a chtěla jsem si vše v klidu promyslet. Paní Zimová mi tedy nabídla, že mě přepojí na svého manažera, o to jsem neměla zájem, ale již jsem byla přepojena. Manažer hovořil slovensky. Na všechny moje pokusy si nějakým způsobem situaci ověřit reagoval velmi pohotově. Speciální oddělení je pouze v Praze a na obyčejných pobočkách netuší, jak se tyto situace řeší. Také bych prozradila, že se něco na mém účtu řeší, takže zajít osobně do banky nemá smysl. Kdybych přeposlala peníze na manželův účet, tak by zamrazili i manželův účet. Na internetu bych nic o tomto postupu nenašla, protože je tajný.
Dostali mě přesně tam, kam chtěli. Byla jsem vystresovaná, neměla jsem ani minutu na promyšlení situace, vůbec jsem nevěděla, co dělat, ale peníze jsem převádět nechtěla. Manažer mi řekl, že mi čas na promyšlení nedá, protože kolegové čekají na úkoly a musí se věnovat dalším činnostem a když se nerozhodnu hned, zmrazí mi účty. Přišlo mi to mírně úsměvné, protože hovory trvaly již 90 minut a nemohl mi dát ani deset minut času. Trvala jsem ale na tom, že nic převádět nebudu. Manažer mi řekl, ať nezavěšuji, že mě přepojí zpět na paní Zimovou. V telefonu se ale nikdo neozýval, tak jsem měla chvilku, abych si uvědomila, že to je celé podvod. Hovor jsem položila a zavolala manželovi, domluvili jsme se, že kontaktuji policii. Pan policista byl moc hodný a přesně popsal postupy, které podvodníci při telefonátu použili. Následně jsem zavolala ještě do banky, abych si ověřila, že nikdo žádné druhé telefonní číslo v Mostě nepřidal.
Policie České republiky
Celkem jsem telefonovala s pěti lidmi, kteří hovořili česky nebo slovensky bez přízvuku. Uměli mluvit jako zaměstnanci banky či NÚKIBu, byli velmi přesvědčiví a bohužel jsem je nerozeznala od opravdových zaměstnanců banky. Ostatní čísla mi vyhledávání nic nenašlo, protože si prý kupují SIM karty na kredit, které pak zlikvidují. Celý případ jsem nahlásila na Policii České republiky, která prověří všechna telefonní čísla, e-mailovou adresu, a hlavně webovou stránku, kterou, doufám, nechá zablokovat.
Stalo se vám něco podobného? Diskutujte v komentářích
Zdroje: Autorský text – Veronika Sedláčková, Adam Beran, asenior.cz
Buďte první kdo přidá komentář