Pokud chcete i po odchodu do penze zůstat v oboru, cítíte se při síle a uvítali byste přivýdělek, pusťte se do podnikání. V penzi můžete pracovat jako OSVČ jen na vedlejší činnost a ušetříte díky tomu na zálohách pro pojišťovnu a sociálku. V následujícím článku se dozvíte, jak si založit živnost, jaká pro vás platí daňová pravidla a na čem se dá ušetřit.
Po nástupu do penze se vaším hlavním stálým příjmem stává starobní důchod a podnikáte už jen na „vedlejší činnost”. Stejné podmínky platí i pro studenty do 26 let, rodiče na mateřské, nebo zaměstnance, kteří si chtějí přivydělat.
Abyste mohli začít podnikat, potřebujete platné živnostenské oprávnění. Získat ho můžete na kterémkoliv živnostenském úřadě, kde zaplatíte 1 000 Kč za založení živnosti. S sebou budete potřebovat jenom občanku a v případě specializovaných živností i doklad o vzdělání či praxi v oboru. Výpis z rejstříku trestu si na úřadě obstarají sami.
Pro založení živnosti slouží tzv. jednotný registrační formulář. Jeho vyplněním na živnostenském úřadě se automaticky registrujete jako OSVČ (osoba samostatně výdělečně činná) i u své zdravotní pojišťovny a na okresní správě sociálního zabezpečení.
Formulář můžete vyplnit i elektronicky přes aplikaci, záleží, kterou variantu preferujete. Výhodou elektronické verze je, že za online formulář zaplatíte jen 800 Kč a můžete ho vyplnit kdykoliv z domu. Do aplikace s formulářem je potřeba se napřed přihlásit pomocí bankovní identity, přes eObčanku nebo mobilním klíčem eGovernmentu.
Ušetřete na měsíčních zálohách
Pokud byste podnikali na hlavní činnost, museli byste si každý měsíc platit zálohy na zdravotní a sociální pojištění. Povinnost platí i v měsíci, ve kterém nic nevyděláte. Výše záloh v minimální výši v roce 2024 činí 6 820 Kč, v roce 2025 to bude 7 947 Kč.
V režimu vedlejší činnosti se vás měsíční platby záloh netýkají. Zdravotní pojištění se počítá pouze z vašich skutečných příjmů. Každý rok zpětně podáváte přehled pro zdravotní pojišťovnu a v něm vypočítáte výslednou částku z vyměřovacího základu.
Hlavní část sociálního pojištění za vás jako za důchodce platí stát a vy neposíláte žádné měsíční zálohy. Pokud váš roční zisk nepřekročí tzv. rozhodnou částku (v roce 2024 je výše stanovena na 105 520 Kč, v roce 2025 na 111 736 Kč), neplatíte žádné sociální pojištění navíc.
Daňové přiznání už jen elektronicky
Pro všechny OSVČ platí, že musí jednou za rok podat daňové přiznání finančnímu úřadu (vždy za předešlý rok). S daňovým přiznáním se vypočítá a zaplatí daň. Pro všechny OSVČ nově platí povinnost podávat daňové přiznání elektronicky. Už není povoleno vyplňovat přiznání na papírovém formuláři jako v minulosti.
Při založení živnosti vám stát automaticky zřídí elektronickou datovou schránku, která slouží pro komunikaci s úřady, pojišťovnou, ale právě také pro podání daňového přiznání. Další možností, kde můžete daňové přiznání snadno vyplnit, je portál Moje daně.
Daňové přiznání se podává vždy na jaře, termín odevzdání bývá většinou 2. května. Pokud si zaplatíte daňového poradce a přiznání vyplní za vás, termín se posouvá na 1. července.
Na jaře je třeba také podat přehledy na správu sociálního zabezpečení a vaši zdravotní pojišťovnu. Přehledy můžete odevzdat také přes datovou schránku.
Jak evidovat příjmy a výdaje
Pokud máte nízké výdaje, je pro vás nejvýhodnějším řešením tzv. paušál, který se liší podle oboru, ve kterém podnikáte. Nejčastější výše paušálu je 60 %, kam spadá většina živností. Řemeslníci, zemědělci a lesníci uplatňují 80 % a při autorské činnosti vykazujete 40 %.
Výhodou paušálu je, že nemusíte evidovat výdaje související s vaším podnikáním. Například při nákupu nového počítače, nebo kancelářské techniky si nepotřebujete schovávat účtenky a archivovat je. V daňovém přiznání si automaticky započítáte výši paušálu, i když jste reálně do vašeho podnikání investovali jen zlomek financí.
Když například vyfakturujete za uplynulý rok celkem 100 000 Kč, s paušálem 60 % vykážete v daňovém přiznání výdaje ve výši 60 000 Kč. Čistý zisk, z něhož budete odvádět daň, bude tedy pouze 40 000 Kč. Díky tomu výrazně ušetříte, protože se vám sníží částka, ze které odvádíte daně.
V případě, že máte při podnikání vysoké výdaje (vyšší než paušál) a rozhodnete se pro vedení daňové evidence, musíte archivovat všechny účtenky a doklady pro případ kontroly z finančního úřadu.
Daňovou evidenci můžete spravovat klasicky v Excelu, ale to je docela pracné a snadno uděláte chybu. Proto většina podnikatelů využívá účetní program, který jim pomáhá vést přehledně všechny svoje příjmy a výdaje. Kromě toho nabízí tyto programy i funkce na vystavování faktur, nebo vedení skladové evidence.
Pro začátek dobře poslouží například Money S3 Start – účetní program zdarma. Můžete jej používat zdarma jak dlouho chcete, ale jen do počtu padesáti vystavených dokladů. Potom můžete v případě zájmu přejít na placenou verzi.
Buďte první kdo přidá komentář