Pozor na podvody na seniory: děda mé přítelkyně Josef (84) téměř přišel o úspory

Podvody jsou stále sofistikovanější a senioři zranitelní. Foto: Unslash.com

Josef, dědeček mé přítelkyně (84), se stal terčem sofistikovaného pokusu o podvod. Díky rychlé reakci rodiny a banky se však podařilo zabránit potenciální ztrátě jeho celoživotních úspor, na které při nečekaných výdajích velmi spoléhal.

Jak to celé začalo

Jednoho běžného odpoledne zazvonil Josefovi telefon a na druhém konci se ozval příjemný ženský hlas, který se představil jako zaměstnankyně jeho banky. „Dobrý den, pane Nováku, tady Petra Svobodová z oddělení bezpečnosti vaší banky. Volám kvůli důležitým bezpečnostním opatřením týkajícím se vašeho účtu,“ začala hovor.

Josef, který vždy důvěřoval autoritám, nevycítil žádné potencionální nebezpečí a pozorně poslouchal. Žena pokračovala: „V rámci nové směrnice o ochraně osobních údajů a prevenci kybernetických útoků potřebujeme aktualizovat vaše bezpečnostní údaje a nastavit u vašeho účtu dvoufázové ověření. Jedná se o standardní postup pro všechny klienty nad 65 let, cílem je silnější zabezpečení účtu proti krádežím a podvodům.“

Manipulace pomocí složitých termínů

Údajná bankovní úřednice použila řadu odborných termínů a složitých frází, kterým Josef nerozuměl. Mluvila o „dvoufázové autentizaci“, „biometrické verifikaci“ a „šifrovaném přenosu dat“. Josef, který se v moderních technologiích příliš neorientoval, se cítil zahlcen informacemi. V tento moment podvodnice na druhé straně telefonu vycítila správnou chvilku a zahájila hlavní část svého plánu.

„Abychom mohli provést nezbytnou aktualizaci, potřebuji od vás potvrdit některé údaje,“ pokračovala žena. „Můžete mi prosím sdělit přihlašovací jméno a PIN do vašeho internetového bankovnictví? Naši technici poté urychleně provedou nezbytná zabezpečení a aktualizaci vašeho účtu.“

Josef, stále pod dojmem důležitosti situace, váhavě poskytl požadované informace. Mít své finance v bezpečí pro něj bylo velmi důležité.

Záchrana v poslední chvíli

Obrovské štěstí bylo, že se Josef o telefonátu zmínil téhož dne své rodině při večerní návštěvě. Jeho vnuk, který studuje vysokou školu s technickým zaměřením, okamžitě zpozorněl. „Dědo, banka by nikdy po telefonu nechtěla vědět tvoje přihlašovací údaje, před tím nás přece neustále varují!“ odpověděl šokovaně vnuk a hned běžel pro svůj telefon.

Rodina okamžitě kontaktovala Josefovu banku a díky rychlé reakci se podařilo zablokovat Josefův účet předtím, než měli podvodníci šanci z účtu odvést peníze. V tomto ohledu měl dědeček nesmírné štěstí, protože podvodníci mohli klidně peníze převést z účtu hned, ale neučinili tak.

Jak banka zasáhla

Banka okamžitě po obdržení upozornění aktivovala svůj bezpečnostní protokol. Nejprve byl Josefův účet dočasně zmrazen. To znamená, že byly dočasně zablokovány veškeré odchozí transakce. Dále byla deaktivována i jeho platební karta, aby nedošlo k neoprávněným platbám nebo výběrům z bankomatu. Bezpečnostní tým banky okamžitě detailně zkontroloval všechny Josefovy transakce za posledních 48 hodin. Poté banka Josefa také důkladně poučila o podobných podvodech a poskytla mu nezbytnou asistenci při nastavení nových přihlašovacích údajů.

Josef měl štěstí, že se svěřil své rodině. Ne každý příběh však končí tak šťastně. Buďme proto ostražití a chraňme sebe i své blízké před podobnými podvody.

Josef se naštěstí svěřil své rodině. Ne všichni senioři ale s rodinou komunikují.
Foto: Unsplash.com

Ponaučení z příběhu

Josefův příběh je varováním pro nás všechny. Podvodníci se v dnešní době stále zdokonalují a často cílí na ty nejzranitelnější. Je důležité si pamatovat, že banky a podobné finanční instituce nikdy nepožadují citlivé informace po telefonu nebo přes e-mail. Vždy je dobré být ostražitý a v případě jakýchkoli pochybností se poradit s rodinou nebo kontaktovat přímo svou banku, která s jakoukoliv nesrovnalostí ráda pomůže.

A co vy, setkali jste se s těmito typy podvodů? Podělte se v komentářích.

Zdroje: Autorský text – Adam Beran, Tomáš K., asenior.cz, rozhovor se seniorem a dědou redaktora Tomáše

1 Comment

  1. Už jsem see s tím setkal, ale měl jsem štěstí. Přišlo mi to už několikrát na E mailu
    s takovým návrhem, že bych býval tomu neoodal a stal se obětí i když mám na účtu jenom důchod. Ale i to by stačilo. Když jsem odpověděl, že se musím rozhodnout. Volal jse na policii, kde miřekli, že to je falešné amohl bych přijít o celý důchod. Tak jsem druhý den , když mi opět přišel email, že získávám několi tisíc eur jsem odppověděl, že jsem jejich emaily pposlal policii a pak už mi dali ppokj. Ale stejně se to opakovalo ještě několikrát a to už jsem věděl co mám dělat a email jsem jednoduše vymazal a tím pádem nepřijal. Divím se těm podvodníkům, že nemají ani srdce a vydírají i důchodce.
    Milan Vávra starší

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*