Senioři způsobují 1/5 autonehod, Češi volají po přísných lékařských prohlídkách

Foto: Unsplash.com

S přibývajícím věkem a zdravotními problémy stoupá počet řidičů, kteří přeceňují své síly i schopnosti. Ačkoli celý život bývali výbornými řidiči, ve stáří tomu tak již být nemusí. Reakce se zpomalují, prostorové vnímání se zhoršuje, stejně tak zrak. Běžné projevy stárnutí, které jsou ale za volantem mnohdy až životu nebezpečné. Dle statistik způsobí senioři až pětinu nehod ročně. Kdy je tedy ideální doba na to, přenechat volant jiným?

Proč jsou senioři tolik zranitelní

Odpověď je více než jednoznačná. Seniory ohrožuje zejména jejich věk, který má za následek ubývající síly fyzické, ale také psychické. S tím souvisí i fakt, proč s přibývajícím věkem stoupají také fatální následky dopravních nehod seniorů. Od 75 let pak stoupá riziko tragické nehody až 16x.

Česká populace přirozeně stárne, a proto máme momentálně na silnicích větší počet řidičů v pokročilém věku. Jejich nehodovost se dá srovnat s nehodovostí mladých osob kolem 24 let. Zatímco mladí způsobují nehody zejména kvůli své nevyzrálosti, špatnému úsudku a přecenění schopností, u řidičů seniorů je na vině pomalejší reakce či špatné vyhodnocení komplikované dopravní situace.

Seniory ohrožuje zejména jejich věk, který má za následek ubývající síly fyzické, ale také psychické.
Foto: Unsplash.com

Povinné lékařské prohlídky toho příliš neřeší

Zákon sice určuje, že řidiči, kteří dovrší 65 let věku, se musí podrobovat pravidelným lékařským prohlídkám. Ty však zvýšenou nehodovost nevyřeší. K nejčastějším problémům patří zaváhání, a nebo naopak pomalé reakce za volantem.

Problémem je také jistá konzervativnost seniorů, kteří příliš nechtějí přijímat či akceptovat změny, což má za následek, že se řídí svými kdysi naučenými pravidly a zažitými stereotypy. Situace na silnicích se však logicky v průběhu let změnila. Někteří mají také strach z moderní technologie, kterou má dnes již většina automobilů. To následně vede nejen k zmatenosti řidiče, ale také ke zvýšené nervozitě či agresi při řešení konfliktů.

Kromě toho také někteří tito starší řidiči užívají léky na nejrůznější zdravotní neduhy, jenž mohou snižovat jejich pozornost a úsudek.

K nejčastějším problémům patří zaváhání, a nebo naopak pomalé reakce za volantem.
Foto: Unsplash.com

Kdy se tedy přesunout ze sedadla řidiče na sedadlo spolujezdce?

Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Každý senior by si měl tak sám sáhnout do svědomí a zhodnotit, kdy je nejvhodnější doba na to, pověsit řízení na hřebík. Nebude pak ohrožovat nejenom sebe, ale také své okolí.

Užijte si tak stáří v poklidu a zbytečně se nestresujte za volantem.

A co vy, souhlasíte se zpřísněním lékařských prohlídek pro seniory? Diskutujte v komentářích

Zdroje: Adam Beran, autorský text,
https://budejovice.rozhlas.cz/senioru-kteri-se-stanou-obetmi-dopravnich-nehod-pribyva-kdy-je-cas-sedadlo-8751967,
https://www.garaz.cz/clanek/stoupl-pocet-senioru-jako-obeti-dopravnich-nehod-21001467,
https://www.i60.cz/clanek/diskuze/23003/seniori-za-volantem-myty-a-realita,
https://www.policie.cz/clanek/blizi-se-svetovy-den-senioru.aspx,
https://seniorbeznehod.cz/bezpecnostarizika/statistiky-nehodovnosti/,
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/seniori-nehody-doprava-umrti-cesko_1904011411_kro



Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*