Knižní svět zasáhla smrt spisovatele Milana Kundery. A zatímco někteří chystali nekrology, jiní si mnuli ruce nad příležitostí výdělku. Je to fakt – kdykoliv zemře známý spisovatel nebo významná osobnost, prodej jejich knížek nebo biografií se dramaticky zvýší. Jen za první den od oznámení Kunderova úmrtí se na knižním secondhandu Knihobot prodaly desítky jeho knih. Proč tomu tak je? Roli podle Dominika Gazdoše, zakladatele Knihobotu, hrají především dva faktory.
Prvním z nich je faktor reklamy – lidem se dostane autor na oči a zprávy o jeho úmrtí a díle je podnítí k nákupu. Často tomu pomohou také samotná nakladatelství a knihkupectví, která knihy zesnulé osoby mnohdy podpoří reklamou. Druhým je pak spekulativní faktor.
„Lidé si myslí, že se z knih v tu chvíli stává vzácnost, a když vidí, jak rostou jejich ceny, nechtějí nákup zmeškat,“ komentuje Dominik Gazdoš a zároveň upozorňuje na důležitý fakt: „Neuvědomují si ale, že vlna opadne a knihu, která nyní stojí stovky, za měsíc zase seženou za polovinu. A navíc, že vzácnost a hodnota knihy se odvíjí také od počtu kusů. Tento fenomén zachycuje řada českých knihoven. Například nejběžnější staré noviny, které lidé nabízejí v pozůstalostech, jsou z invaze 68 nebo převratu 89. Očekávají, že významná událost nějak koreluje s cenou. Ale noviny z těchto zásadních historických období si schoval skoro každý. A jejich hodnota tedy není tak velká, jak by mnozí majitelé čekali.“
Podle Knihobotu tento trend byl nejvýraznější v případě Karla Gotta. Knihy, které jindy byl problém prodat, lidé po jeho smrti vykoupili v řádech hodin, a knihy, které bylo běžné pořídit do 200 Kč, vyletěly k tisícovce. Dnes už je ale zase vše při starém. Větší zájem o knihy zaznamenal Knihobot ale i v případě smrti Medy Mládkové nebo Jeana Paula Belmonda.
Kdy a jak se vyplatí investovat
Kdy je tedy nejlepší čas na investici? Pokud zemře některý z autorů, nepropadejte panice. S největší pravděpodobností nepřicházíte o investiční příležitost. Pokud si chcete koupit jeho knihu, protože už jste si na ni dlouho mysleli, kupte si ji, ale klidně vyčkejte pár měsíců, až opadne největší boom. To, jestli kniha bude vzácností, určuje mnoho faktorů, které ne vždy můžeme dopředu odhadnout.
„Hlavním z nich je počet vydání, jedinečnost či unikátnost, jako je podpis nebo první vydání, kvalita a známost autora, ale také oborovost. Knihy úzce oborově zaměřené vychází v malých nákladech s minimem dotisků a když obsahově nezastarají, stává se z nich pak horké zboží,“ komentuje Dominik Gazdoš.
Například dnes se za velmi vysoké částky prodávají staré Čtyřlístky nebo Verneovky. Není ale nikde dáno, že jejich cena stále poroste. Současné ceny jsou nahoru hnány tím, že jejich dětští čtenáři dospěli, touží po nostalgii a mají na tento koníček čas i peníze. Až za padesát let bude v této pozici generace dnešních dětí, budou i ony dávat horentní sumy za staré Čtyřlístky? Spíš ne. První Čtyřlístky tou dobou budou ještě vzácnější, ale i tak jejich cena může být klidně menší než dnes, protože ubyde kupců.
Pokud chcete vědět, jaké knihy mají skutečně tisícovou hodnotu, jděte se poptat do antikvariátu nebo koukněte na nejdražší knihy na Knihobotu. Snadno zjistíte, do čeho investovat, nebo zda poklad v knihovně už náhodou nemáte a jenom o něm nevíte.
Nejdražší knihy prodané v Knihobotu v roce 2023
- Reprint Velislavovy Bible – 53 000 Kč
- Karel Saudek: Muriel a oranžová smrt, 2009 – 24 000 Kč
- několikrát Ottův slovník naučný nové doby (komplet 40 knih: 28 slovníků, 12 dodatků) – 20–21 000 Kč
- Jiří Kulhánek: Cesta krve. Část 1. – 17 000 Kč
- Herbář aneb Bylinář Doktora Petra Ondřeje Mathiola, 1924 – 15 500 Kč
O Knihobotu
Knihobot.cz je největší český knižní secondhand. Vznikl v roce 2019 pod taktovkou Dominika Gazdoše. Kombinuje moderní technologie se zodpovědným přístupem ke knihám z druhé ruky. Jeho hlavní misí je změnit fungování trhu a naučit české čtenáře vracet knihy zpět do oběhu. Funguje po celé České republice a na Slovensku – knihy dokáže vyzvednout na jakékoliv adrese a stejně tak je kamkoli zaslat. Tituly prodává na bázi komisního prodeje a díky dlouhodobé práci s daty může zajistit tu nejlepší prodejní cenu i rychlost prodeje.
Zdroj: Zuzana Žižková FYI Prague, Dominik Gazdoš, Knihobot
Buďte první kdo přidá komentář